zaterdag 14 april 2012

Ding 19 Integreren

Terugkijkend op mijn blog Ding 4 : helaas is het project niet goed van de grond gekomen. Gebrekkige communicatie van mijn kant, reeds bedachte projecten anderzijds. Wel is het project gebruikt op een locatie gedurende het project media.
Mediawijsheid hoeft geen apart vak te zijn. Het moet net als techniek verweven zijn in Wereldoriëntatie. Leerkrachten zijn echter nog niet bewust van het wijs zijn met internet en andere media. Het loopt zo'n vaart niet.
Deze maand gestrat iop De Oceaan met Veilig Internet.
Verbazingwekkend hoe kinderen van groep 6 al wijs zijn. Passen ze het ook toe?
Ik praat er ook regelmatig over met de kinderen in de andere groepen waar ik voor sta.

2 opmerkingen:

  1. Integreren is mooi en is ook het ultieme doe, denk ik. Zolang we (nog lang niet) zo ver zijn zal het als vak apart gegeven moeten worden. In het VO zie je methoden verschijnen waarin mediawijsheid geïntegreerd is. Helaas heb ik het in het PO nog niet gezien, jij wel?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Marco heeft inderdaad een punt. Als je het goed doet dan maakt een mediacoach zichzelf overbodig, omdat elke leerkracht mediawijsheid integreert in zijn lessen. En dat mag naar mijn idee veel verder gaan dan Wereldoriëntatie. Er zitten bijvoorbeeld ook tal van taalaspecten in. Als je ziet hoeveel kinderen reeds op internet actief zijn op internet met het produceren van content, dan is het zeer aannemelijk dat zij in hun verdere leven meer digitaal dan op papier zullen schrijven/roduceren/publiceren. Het schrijven voor het web is een andere discipline dan het schrijven voor papier. Dat zou een goed onderwerp kunnen zijn. Laat de kinderen bloggen (met de klas) of voor een werkstuk etc. en leer ze de fijne kneepjes van het schrijven voor het web. Blogger Ernst-Jan Pfauth gaf al eens een mooie lijst met tips in zijn blogworkshop.

    BeantwoordenVerwijderen