Helemaal geweldig, maar ...
De budgetten op de scholen gaan omlaag, we bezuinigen en kunnen helaas niet alles meer aanschaffen. We moeten gebruik maken van wat de kidren zelf aan apparaten hebben. Mobiele telefoon, tablets, ipad ..
Daar komen wel een aantal zaken bij kijken: allereerst het draadloos internet. Hierin zullen we toch moeten investeren willen we alle apparaten goed in werking hebben.
Verder: wie is en blijft veranwoordelijk voor de meegebrachte apparaten?
Op school hebben we de BeeBot in de kleutergroepen, worden regelmatig ingezet.
In iedere bovenbouwgroep een igitale microscoop (jammer genoeg geen netwerkversie nog beschikbaar)
Via de Universiteit van Amsterdam beschikken we op de Regenboog over drie keer het apparaatje van CMA Coach (temperatuurmeten, geluid en licht)
Een aantal kinderen hebben via de rugzak een notebook, veel doigboren hebben ook een webcam om te communiceren met zieke leerlingen, andere klassen, om te Skypen ,,,
Kortom, veel aanwezig, nog beter gebruiken.
Wellicht zijn de bezuinigingen ook een kans om juist dit soort technieken en mogelijkheden te implementeren. Uiteindelijk kan klas 2.0 de gevraagde kostenbesparing opleveren?
BeantwoordenVerwijderenEen interessante opmerking van Marco. Kan de klas 2.0 veel goedkoper werken? Zou het lesmethodes kunnen vervangen? En kan het de effectiviteit waardoor je tijd voor andere zaken hebt, of je aandacht beter kunt verdelen?
BeantwoordenVerwijderen