ja ik zal even bijwerken.
Ik heb me gebogen over allerlei zoekmachines. Op school gebruiken we Google. Natuurlijk zijn er kind- en mensvriendelijke machines. Deze zijn altijd goed., maar kinderen zoeken met de meest voor de hand liggende machine: Google. Soms ook met Bling, dat wordt vanzelf geleverd. Inderdaad, zoals Ingrid op haar Blog aangeeft: ook volwassenen zoeken daar, uit gemakzucht, omdat ze niet beter weten, het zijn net kinderen!.
Ik heb de aangegeven zoekmachines eens goed bekeken. Ik vind ze boeiend, maar ook beperkend.
Ik denk dat ik ze op een aparte knop van het kindermenu van Actacom ga zetten. Ik wil het de kinderen aanbieden en ze erover vertellen.
Ik had het begin van dit bericht al klaar staan vanaf 9 januari, mijn laatste bericht is van vorig jaar (20 december).
Ja, inderdaad morgen bij elkaar, daarom deze laatste nog.
Ik lees net de blog van onze begeleider Peter te Riele op De Regenboog. Deze laatste is een fervent tegenstander van het digibord of moet ik zeggen: een kritische toeschouwer aan de kant? Dit is zijn blog: eigenwijs in onderwijs Oordeel zelf.
Op deze blog werd ik vandaag blij verrast door de blog Vindingrijk, creatief denken in het onderwijs
Ik blijf me verbazen over de blogs en de geuite ideeën. Ik blijf me verbazen over de zinnige, maar ook onzinnige tweets.
Ach ... Ik vind het domweg leuk!!
O ja, ik zou het bijna vergeten: Kijk ook eens op ICT-idee Bovenaan zijn BLOG linkt hij door naar zijn interessante Yurlspagina , hij verwijst ook naar een pdf-bestand vol met zijn verzamelde lesideeën
Doe er je voordeel mee.
Ik merk dat je het leuk vindt. Je schrijft met passie en inpireert. Een basisvoorwaarde voor een goede leerkracht, maar vooral ook voor een goede blogger. De beste bloggers zijn mensen die je een andere kijk bieden op zaken, die je verder kunnen helpen en die je enthousiast maken.
BeantwoordenVerwijderenOp het blogbericht van Ingrid heb ik gereageerd door te stellen dat van kinderen, jongeren en werknemers van nu en de toekomst andere vaardigheden verwacht worden. Het zoeken, selecteren en beoordelen van informatie is een basisvaardigheid geworden, waar zij niet meer zonder kunnen. Zij hebben die vaardigheid nodig om een zelfstandige en kritische rol te kunnen spelen. Het is een net zo voorwaardelijke vaardigheid als rekeken, lezen en schrijven.
Interessant, de site van Peter te Riele. Door deze kanttekeningen te plaatsen vind ik wel dat hij een karikatuur van het gebruik van het digibord maakt. Natuurlijk heeft hij gelijk en zijn de foto's niet echt 'schoolvoorbeelden'. Ik vind echter wel dat hij hiermee het digibord te kort doet. Het bord kan een krachtige tool zijn voor het onderwijs, echter de kracht zit niet in het gebruik als dia-projector of 'krijtjes' bord. Het kan lastig zijn om wel de juiste werkvormen te ontdekken of te bedenken. Zoals je weet hebben we bij AGORA verschillende workshops voor scholen in de aanbieding op dit gebied en deze gaan niet alleen over de bediening van het bord. Ook kan het volgen van een inspiratie bijeenkomst een goed beeld geven van het gebruik van het digibord.
BeantwoordenVerwijderenIs het digibord eigenlijk ook een vorm van nieuwe media?
Ik ben het met je eens dat hij er een karikatuur van maakt. Ik heb zelf het idee, dat er al zoveel mee gedaan wordt. Ik gebruik het bord ook niet optimaal, maar toch ...
BeantwoordenVerwijderenIk zie ook collega's die het bord als een oppas gebruiken, zodat ze de week rustig af kunnen sluiten en hun werk hebben kunnen nakijken.
Toch zie ik zoveel mooie toepassingen: met rekenen de praktijkvoorbeelden, of van Cedicu de voorbeelden die nu ook bij rekentuin gevoegd kunne worden.
Het ontdekken van de powerpoint (van MS of Prezi of een flipchart) met links naar filmpjes.
De kinderen worden zo wijs met de media en leren elkaar zo veel.